Spetsar


spetsar


Spetsar. Genombrutna, mönstrade tunna textiler, utförda i olika material och med olika tekniker. Spets pryder vanligtvis dukar och kläder, i synnerhet damunderkläder. Dom är både vackra och romantiska. Som äkta spetsar räknas dock endast sydda och knypplade spetsar. Det är som små konstverk som bär på hela historier. Förr i tiden hade överlakan och örngott spetsar. Kvinnorna knypplade spetsar och sydde sina egna brudlakan där även initialerna broderades in. Idag fick jag min farmor Evys brudlakan och dom är så vackra så jag måste bita mig i läppen. Det finaste av allt är att det är broderat ett stort J på dom, så passande. Detta är en lycklig dag med vita spetsar.



Kommentarer
Postat av: Romantik

Jag har lite vit spets

2008-03-09 @ 22:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback